dişi kedilerde kısırlık

Dişi Kısırlaştırma operasyonu (Ovariohisterektomi): Dişi kedilerin üreme( reprodüktif) faaliyetlerinin ve kızgınlık belirtilerinin (çiftleşme belirtileri) ortadan kaldırılması için yapılan operasyona denilir.

MONOVET Veteriner Kliniği olarak dişi kısırlaştırma operasyonunu öneriyoruz. Peki neden?
Neden kedinizi kısırlaştırmalısınız;
– Hepimiz her nekadar minik kedicikleri sevsek de doğumdan sonra yavruları sahiplendirme durumları belirsiz ve yanında getirdiği sorumlulukları kaldırabileceğimizden emin olmamız gerekir.
– Doğan yavru kedilere sizin gibi evini açacak hasta yakınları bulmanız o kadar zor ki. Küçük ve sevimli oldukları için çok fazla kişi bunu istiyor. Zaman ilerledikçe büyüyüp, maddi ve manevi sorumluluklar artıkça birçok çoğu barınağa, sokaklara, ya da kedi evleri denilen yerlere TERK EDİLİYOR.
– Doğacak yüzlerce kedi sokaklarda hastalıklarda, soğuktan, hastalıktan, trafik kazaları, işkence, tecavüz gibi birçok hak etmedikleri şeylere maruz kalıyorlar.
– Annelik ya da babalık his ve duyguları yoktur. Böyle bir düşünce ve bakış açıları yoktur. Baba kediler bir süre sonra doğan yavruları rakip görüp farklı davranışlar içine geçebilir. Anne kediler ise ortalama 60 gün bebeklerine bakıp. Tekrar çiftleşme istekleri olabilir. İlerleyen dönemlerde annelerde yavrularını rakip olarak görebilir. Anne ve baba kediler ilerleyen zamanlarda yavrularını tanıyıp aaa bu benim yavrum gibi bir düşünce yapıları olmaz. Bu yüzden annelik ve babalık duygularını düşünerek çiftleştirmek için eyleme dökmeyin.
– Çiftleşmeyen kediler, üretilen hormonların çiftleşme ile( foliküllerin ) açığa çıkmaması, biriken hormonların sonrasında farklı hastalıklara yol açabilir.
– Kısırlaşan kediler daha sevecen ve daha uysal oluyor.
– Dışarı çıkan kısır kedilerin kavga edip yaralanma olasılıkları azalır ve agresyonu yüksek davranışları azalır.
– Daha özgüvenli ve daha az stresli hala gelirler.
– Kısır kedilerin ömrü kısır olmayan kedilere göre daha uzundur.
– Üretilen hormon deri hastalıkları, meme tümörü, dişi üreme kanallarında patolojik lezyonlara sebep olabilir.
– Üretilen hormon strese sokabilir.

Dişi kedilerde kısırlaştırma operasyon aşamaları;
1. Kısırlaştırmadan önce genel bir muayene edilir ve anesteziye uygun uygun olup olmadığını veteriner hekim tarafından değerlendirilir.
2. Veteriner Hekim, dişi kedilerinizde gözle görülmeyen olası hastalıklar için ve operasyon riskini azaltmak için. Hemogram, biyokimya, viral hızlı testler ( FCV- Kedi Corona Virüsü, FELV ve FİV, FİP )önerilir. Bu laboratuvar analizleri ve kan sonuçları dişi kedinizin operasyon risklerini ve operasyon sonrası süreç hakkında bilgi verir. Veteriner Hekim test sonuçlarında olumsuzluk görmezse operasyon için hazırlıklara başlanır.
3. Hasta yakını, dişi kediniz ve veteriner hekimin uygun gördüğü güne randevu verilir.
4. Kedinizin randevu tarihinden yani operasyondan 12 saat öncesinde mama ve su tüketmediğine dikkat etmelisiniz. En az 12 saat aç kalması önerilir.
5. Randevu tarihi beklenir.

İlk aşama operasyona uygunluğu açısından veteriner hekim tarafından muayene aşamasıdır. Dişi kısırlaştırma operasyonu günü geldiğinde BASİT DÜZEYDE OPERASYON hakkında ip uçları verelim.

1- Veteriner hekim tarafından ilk kadar kapsamlı olmayan muayene işlemleri yapılır. Tahliller gözden geçirilir. Operasyon için hazırlıklar aşamasına geçilir.
2- Veteriner klinikleri operasyon alanını ve aletleri steril edip. Operasyon tarihine hazırlıklarını tamamlar
3- Kediniz ilk sedasyona alınır. Bu aşama sakinleştirici ve anesteziye hazırlık aşamasıdır. Bu aşamada operasyon bölgesinin tıraş, temizlik ve operasyon için hazır hale getirilir.
4- Veteriner hekim kontrolleri ve takibi sonucunda anestezi evresine geçmesi için uygun ilaç kombinasyonları uygular.
5- Operasyon için uygun ekip ve ekipmanları, operasyon alana getirir
6- Veteriner hekim tarafından, 2-3 cm ensizyon hattı oluşturulur( Operasyonda oluşabilecek komplikasyon, beklenmedik durumlar dışında ).
7- Ensizyon hattı diğer bir ifade ile operasyon alanı abdomenin lateralinden ( karın bölgesinin yan tarafından ) yada Abdomenin ventralinden ( Karınaltından) operasyon gerçekleştirebilir.
8- Operasyon alanından, açıldıktan sonra iki yumurtalık kesilip alınır ve geri kalan genital organ ligature (düğümlenir- cerrahi ipliklerini kullanarak özel teknikler ile uygun işlemin yapılması) bölge kapatılır.
9- Operasyon süresi 15-30 dakika arası sürebilir. ( Operasyon komplikasyonları ve beklenmedik durumlar için )
10- Operasyona hazırlık ve dişi kedinin uyanma evresi kullanılan sedasyon ve anesteziye göre değişkenlik gösterebilir.
11- Operasyon sırasında ve sonrasında olası enfeksiyonu engellemek için en az 2 gün antibiyotik tedavisi uygulanır. ( Veteriner hekim günleri azaltma ve artırma konusunda farklılıklar olabilir. )
12- Kozyatağı /Bostancı Monovet veteriner kliniği olarak dişi kısırlaştırması olan kedilerimizi 1 gün yoğun bakımda misafir ediyoruz. Siz hayvan sever ve hatsa yakınlarının bu süreçlerinde strese girmemesi, hafızalarda kötü anlar olmasın diye bu süreci veteriner hekim kontrolünde gerçekleşmesini öneriyor ve uyguluyoruz.
13- Kedinize operasyon sonrası operasyon alanı ile oynamaması için bir yakalık takılırya da özel dikiş teknikleri uygulanır. Ağzı ve dili ile operasyon bölgesine irite etmemek. Operasyon böğlesin de hasar ve problemler oluşmaması için önerilir. Bölge iyileşene kadar çıkarılmaması önemlidir. Yakalık strese sokabilir bu süreçler normaldir ama yara hattının enfeksiyon kapmaması daha önemlidir.
14- 10-14 gün dikiş ve yakalık kalabilir. Bu süreçten sonra dikişler alınır. Normal yaşama dönüşler sağlanır.
15- Bu süreçler bazen istediğimiz gibi gitmiyor. Operasyon sonrası komlikasyonlar ( Beklenmedik kötü olasılıklar ) bazen de hasta yakınlarının yakalıkları çıkarması, kedilerin yara bölgesi ile oynaması ve birçok faktörden ötürü kötü sonuçlar olabilir. Bu gibi durumlarda lütfen en yakın nöbetçi veteriner kliniğine gidin. Veteriner hekime, dişi kısırlaştırma yapılan bölgeyi tekrar kontrol ettirin.

Hangi durumlarda:
1- Yara bölgesi dikişlerde problem olduğunu düşündüğünüzde
2- Dişi kısırlaştırma operasyonu yara hattında dikişlerin koptuğunda
3- Dişi kısırlaştırma operasyonu yara hattının açıldığı durumlarda
4- Dişi kısırlaştırma operasyonu yara hattından yeşil, sarı ve benzeri akıntılarda
5- Dişi kısırlaştırma operasyonu yara hattında akıntı ve sıvı geldiğinde
6- İştahsız, kusma, halsizlik, depresyon ve gibi durumlarda Acil Veteriner Kliniğinden destek alın
7- Monovet Veteriner Kliniği olarak veteriner hekiminiz ile sürekli iletişim halinde olun.
Destek almak için : 0533 3142565Operasyon sonrası süreç;
1. Mamanızın aynı marka steril (kısırlaştırılmış kedi maması ) mamasına geçmesi tavsiye edilir.
2. Dikiş alımı ve kontrol gününe kadar kedinizin bölgeyi yalamaması için yakalık takmaya devam edin.
3. Aynı gün kedinizi teslim alabilirsiniz.

İlgili Kelimeler: