kedilerin fizyolojisi

Kediler doğaları gereği oldukça özgür ve bağımsız hayvanlardır. Bu sebeple kendilerini idare etmekte pek zorlanmazlar. Ancak bu kendi kendilerinin tüm ihtiyaçlarını karşılayabilecekleri ve kendilerine bakabilecekleri anlamına gelmiyor. Kedi sahibi olmadan evvel ona lazım olan hayat şartlarını sağlayabileceğinizden ve onun için en az bir oda düzenleyebileceğinizden kesinlikle emin olmalısınız. Ayrıca meşgul bir insansanız kediniz için vakit ayırabilmeniz de oldukça önemlidir. Evcil kedinizde yaşayabileceğiniz en büyük problemler; yemek ayırt etmeleri, sürekli sokağa çıkma istekleri ve çiftleşme dönemlerindeki huzursuzluklarıdır. Kedi sahiplenme de atacağınız ilk adım alacağınız kedinin ırkını ve cinsiyetini seçmektir. Çünkü kedilerin özellikleri ve sorunları hem cinsiyet, hem de ırk ile değişmektedir.

Erkek kediler, cinsel olgunluğa eriştikten sonra özellikle de çiftleşme dönemlerinde alanını belirlemek ister ve tuvaletini yaparak işaret bırakır. Bu işlem tamamen içgüdüsel olarak yapılır ve evinizde sizi rahatsız edebilecek kötü bir kokunun oluşmasına neden olabilir. Böyle bir durumu önlemek istiyorsanız Kastrasyon operasyonu ile kedilerinizin testislerini aldırabilirsiniz. Ayrıca erkek kedilerde 3 ile 4 yaşlarından itibaren idrar taşı problemleri çok sık yaşanan sorunlardan biridir. Dişi kedilerde ise alan belirleme gibi bir eylem olmaz ama cinsel olgunluğa eriştikten sonra sürekli devam eden bir çiftleşme isteği vardır, bu nedenle sürekli dışarıya kaçma çabası yahut sürekli bağırmaları katlanılamaz bir hale gelebilir.  Hem erkek, hem de dişi kedilerde alt üriner sistem rahatsızlıklarına sık rastlanmaktadır. Öyle ki, bu hastalıklar ciddi sorunlara neden olabilmektedir. Ancak böyle bir durumu önceden tespit etmek ve bu hususta koruyucu önlemler almak pek çok problemin ortaya çıkmasını önlemek açısından yararlı olacaktır. Bu amaçla periyodik olarak idrar tahlilleri, check-up ve uygun gıdalar ile besleme kedinize bu konuda sağlıklı ve sorunsuz bir yaşam sağlayabilir. Kediler ne kadar sağlıklı ve doğru beslenirse beslensin yine de tüy dökerler. Kedi tüyüne alerjiniz olup olmadığını bu yüzden bilmeniz çok önemlidir. Kedi sahiplenme işleminden önce alerji testiyle bunu öğrenebilirsiniz. Kedinizin bakıma ihtiyacı olacaktır. Düzenli aşılarını yaptırmanız gerekecektir. Bununla birlikte tüylerinin fırçalanması, suyunun yenilenmesi, kumunun temizlenmesi ve yemeğinin verilmesi gibi her gün düzenli olarak karşılanması gereken temel ihtiyaçları vardır. Kediler oynamayı seven biraz yaramaz canlılardır. Bu sebeple gördükleri açık kapı ve pencereden kaçmak isteyebilirler. Yüksek bir apartman dairesinde yaşıyorsanız, kedinizin güvenliği için pencere ve kapılarınıza tel ile kapatmalısınız. Tırnaklarını sürekli törpüleme ihtiyacı olan bir canlıyı evinize soktuğunuzu bilmelisiniz. Kediler kanepeleri, yatakları, koltukları tırmıklar, parçalara ayırırlar. Öyle ki kimi kediler perdeleri tırmıklar hatta perdelere tırmanırlar. Bu sebeple piyasada bulunan tırmalama tahtalarından alabilirsiniz veya bir halı parçası ile kaplanmış bir tahtayı ona tırmalaması için verebilirsiniz.

Tüm bu etmenleri göz önüne almalısınız. Kedi alma kararınızı bir değil birçok kez gözden geçirmenizi öneririz. Hayvan barınakları ve sokaklar zamanında bir anlık heves ile alınmış kedilerle doludur. Özellikle yavru bir kedi sahiplenmeyi düşünüyorsanız, daha dikkatli olmalısınız. Bilmelisiniz ki sokaklara alışık bir kedinin eve alışması çok kolaydır ama yavruyken eve alınmış ve o andan itibaren evde yaşamış kedi sokaklarda yaşayamaz.

İlgili Kelimeler: , ,