köpeklere zararlı gıdalar

Köpek sahibi olan pek çok kişi köpeğinin beslenmesiyle ilgili yaptığı seçimlerle ciddi hastalıklara sebep olduğunu bilmemektedir. Yapılması gereken şey ise beslenmesiyle ilgili veteriner hekime danışmak ve tüm önerilerini dikkate almaktır. İnsanların tüketmesinde herhangi bir sakınca olmayan bazı gıdalar köpekler için zararlı hatta zehirleyici olabilmektedir. Bunun sebebi köpeklerle insanların farklı metabolizmaya sahip olmasıdır. Bazı gıdaların az miktarda tüketimi zararlı olmamasına karşın aşırı miktarda ve uzun sürelerde tüketilmesi nedeniyle köpeklerde ciddi rahatsızlıklara sebep olabilmektedir. Köpekler çoğu zaman verilen yemekler arasında ayrım yapmamakta ve verilen tüm gıdaları tüketmektedir. Köpek sahibi olan birçok kişi yedikleri her şeyden köpeklerine vermektedirler.  Ancak bazı gıdaların köpeklerin yaşam süresini kısalttığını unutmamak gerekir. Özellikle aşağıda bahsedilen gıdalar köpeklerden uzak tutulmalıdır.

SIĞIR, KOYUN, TAVUK KEMİKLERİ VE BALIK KILÇIKLARI:

Köpekler tarafından yutulduğu takdirde, köpeklerin sindirim sisteminde ciddi hasarlara ve bağırsaklarda yırtılmalara neden olabilmektedir.

ÇİKOLATA, KAHVE, ÇAY ve KAFEİNLİ MADDELER:

köpeklere zararlı yiyecekler

Köpekler için zararlı gıdalar listesinin başında çikolata gelir. Çikolatada bulunan, kafein, teofilin ve teobromin, toksik gibi maddeler;  köpeklerin kalp, damar sistemine, bağışıklık sistemlerine ciddi zararlar verebilirler. Ayrıca içerdiği maddeler plasentaya direk geçtiği için anne karnındaki bebeği ve süte geçtiği için anneleri emen yavruları da etkilemektedir. Kahve, çay gibi maddeler de benzer sebeplerden köpeklere verilmemektedir.

KEDİ MAMASI:

Çok fazla yağ ve protein içerdiği için uzun süre tüketildiği takdirde köpeklerde beslenme hastalıklarına yol açabilir.

BEBEK MAMASI:

Köpekler için toksik özellik taşıyan bir madde olan soğan tozu içerebilirler. Bu da köpeklerde kansızlığa neden olabilmektedir

HAYVANSAL YAĞ PARÇALARI:

Sofrada artan yemek parçalarının köpeklere yemek olarak verilmesi oldukça yaygın bir davranıştır. Özellikler etlerden artan, yiyemediğimiz yağlı parçalar ve sakatatlar gibi köpeklerin hastalanmasına hatta ölümüne neden olabilecek parçalar köpeklere verilmektedir.

SÜT VE SÜT ÜRÜNLERİ:

Özellikle bazı büyük köpekler laktozu sindirecek yeterli enzime sahip değildirler. Bu durumda köpeklere süt verildiğinde onları hastalandırmış olursunuz. Köpekler ve diğer evcil hayvanlar için Lactose-free süt ürünleri bulunmaktadır. Bu ürünleri kullanmak çözüm olabilir.

KARACİĞER:

Fazla miktarda köpeklere verilen karaciğerler, köpeklerde kasları ve kemikleri etkileyen A vitamini zehirlenmesine sebep olmaktadır.

YAŞ VE KURU ÜZÜM:

Köpeklerde üzümden kaynaklanan zehirlenmeler, son yıllarda oldukça göze çarpmaktadır. Alınan miktara bağlı olarak ölümcül vakalara bile rastlanmıştır. Zehirlenmeye sebep olan toksinin ne olduğu henüz bilinmemektedir ve böbrek yetmezliğine neden olmaktadır.

SOĞAN VE SARIMSAK:

Pişmiş olup olmaması ya da türü fark etmeksizin çok miktarda tüketildiğinde hemolitik anemi olarak bilinen bir kansızlığa yol açar. Soğan sarımsağa oranla köpekler için çok daha tehlikelidir. Keza çok az miktarda sarımsak zararsız olarak hatta öyle ki bazen köpeklerde iştahı açma açısından faydalı olarak bile kabul edilebilir.

ÇİĞ YUMURTA:

Çiğ yumurtanın, içerdiği Avidin adındaki bir madde B7 vitamini –biotin- emilimini durdurmaktadır. Bu yüzden sürekli çiğ yumurta tüketen köpeklerde biotin eksikliği nedeniyle deri ve tüy sağlığında bozulmalar oluşabilir.

ÇİĞ BALIK:

Çiğ balık Tiaminaz enzimi içerir ve sürekli tüketimi söz konusu olduğunda vücutta Tiamin eksikliği sonucu sinir sistemi ile ilgili hastalıklara neden olabilmektedir. Aşırı tüketimi ölümle sonuçlanabilir.

SUCUK, SALAM, SOSİS, PASTIRMA:

Fazla miktarda baharat, protein, yağ ve sodyum içerdiğinde çok miktarda tüketildiğinde köpeklerde sağlık sorunlarına yol açabilir.

ALKOLLÜ İÇECEKLER:

Az bir miktarı bile zehirlenmeye, ölüme ve komaya sebep olabilir.

Yukarıda bahsedilen gıdalara ek olarak tuzlu ve şekerli gıdalar, turunçgiller, tütün ve küflü yiyecekler gibi gıdalardan da uzak durulmalıdır.